MUHTASAR VE PRİM HİZMET
BEYANNAMESİ
SIK SORULAN SORULAR
Ocak/2020
__________________________________________________________________________________
MUPHB SSS-19.01.2020 1
1. SORU: Sigortalı Çalışan Bilgileri tablosunda bir sigortalının birden
fazla satırda bildirilmesinin gerektiği durumlarda AGİ, Gelir Vergisi
Matrahı ve Gelir Vergisi Kesintisi alanlarını nasıl doldurmam
gerekiyor?
=========================================================================
CEVAP: Sigortalının birden fazla satırda bildirilmesi gereken durumlarda, AGİ tek satırda bildirilmek
zorundadır. Gelir vergisi matrahı ve gelir vergisi kesintisinin ilgili satıra göre miktarları tespit
edilebiliyorsa, bu miktarlar yazılmalıdır. Bunun yapılamadığı durumlarda sigortalıya ait gelir vergisi
matrahı ve gelir vergisi kesintisine ilişkin bilgiler tek satıra yazılmalı, diğer satılar boş geçilmelidir.
=========================================================================
2. SORU: Okul Aile Birlikleri Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi
göndermek üzere e-Beyanname şifresi alabilir mi?
=========================================================================
CEVAP: 1 Sıra No.lu Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Genel Tebliğinin Muhtasar ve Prim
Hizmet Beyannamelerinin elektronik ortamda bizzat mükelleflerce/işverenlerce gönderilmesi” başlıklı
7. maddesinde “kurumlar vergisi mükellefiyeti bulunmamakla birlikte vergi kesintisi yapma
zorunluluğu bulunanlar/işverenler Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesini elektronik ortamda
kendileri gönderebilecekler arasında sayılmıştır.
Muhtasar mükellefiyeti bulunan ve aynı zamanda 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanununa göre sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini bildirmekle yükümlü
olan Okul Aile Birliklerinin Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamelerini elektronik ortamda
gönderebilmeleri için 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ekindeki “Elektronik
Beyanname Gönderme Talep Formu (Ek-1)”nu doldurarak yetkili vergi dairesine müracaat etmeleri
halinde vergi dairesince kendilerine kullanıcı kodu, parola ve şifre verilecektir.
=========================================================================
3. SORU: Apartman yönetimi olarak çalıştırdığımız kapıcı için
yaptığımız ücret ödemeleri üzerinden gelir vergisi kesintisi yapma
zorunluluğumuz bulunmamaktadır. Muhtasar ve Prim Hizmet
Beyannamemizi elektronik ortamda gönderme zorunluluğumuz
bulunmakta mı? Elektronik ortamda gönderme zorunluluğumuz
bulunuyor ise beyannamemizi elektronik ortamda nderebilmek için
nasıl kullanıcı kodu, parola ve şifre alabiliriz?
=========================================================================
CEVAP: Vergi kanunlarına göre vergi kesintisi yapma zorunluluğu olmayan ve 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca sigortalıların sigorta primleri ve kazançları
toplamı, meslek adları ve kodları ile prim ödeme gün sayılarını bildirme zorunluluğu olanlar da 0003
Gelir Stopaj mükellefiyeti tesis ettirmek zorundadır. “0003 Gelir Vergisi Stopajı” mükellefiyeti bağlı
olunan vergi dairesine bizzat başvurularak talep edilebileceği gibi, https://ivd.gib.gov.tr adresinden de
yapılabilir. Bunun için;
- İnteraktif vergi dairesine Kullanıcı Kodu / Vergi Kimlik No / T.C. Kimlik No ve şifre bilgileri
ile giriş yapılır.
- Şifresi olmayan mükellefler “Kayıt Ol” adımı ile şifre edinebilirler.
__________________________________________________________________________________
MUPHB SSS-19.01.2020 2
- Sisteme girdiklerinde “İşlem Başlat / Mükellefiyet İşlemleri / Muhtasar ve Prim Hizmet
Beyannamesi Gelir Stopaj Mükellefiyeti Açılış Dilekçesi” ile başvuruda bulunabilirler.
Apartman yönetimi Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesini elektronik ortamda gönderebilmek için
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Genel Tebliği (Sıra No: 1) ekindeki “Elektronik Ortamda
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Gönderme Talep Formu”nu (Ek-1) doldurarak yetkili vergi
dairesine müracaat ederek, Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi göndermek için kullanıcı kodu,
parola ve şifre alabilir.
Bu mükellefler BDP programında yer alan 1003A kodlu Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin
sadece SGK Bildirimleri bölümü doldurabileceği gibi, Internet Vergi Dairesinde Beyanname İşlemleri
bölümünde yer alan “Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi (Vergi Kesintisi Yapmayanlar İçin)”
menüsündeki beyannameyi doldurarak da yükümlülüklerini yerine getirebilirler.
Bu mükelleflerin dikkat etmesi gereken önemli bir konu da, oluşan tahakkuklarda damga vergisinin
ilgili ayın 26’sına, SGK tahakkukunun ise ayın sonuna kadar ödenebiliyor olmasıdır. Her iki tahakkuk
da kredi kartı ile ödenebilmektir.
Diğer taraftan, apartman yönetimleri istemeleri halinde Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesini 340
Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ekinde yer alan “Elektronik Beyanname Aracılık
Sözleşmesi (Ek-4)düzenlemek suretiyle aracılık yetkisi verilmiş gerçek veya tüzel kişiler vasıtasıyla
da elektronik ortamda gönderebilir.
=========================================================================
4. SORU: Apartman yönetimi olarak gelir vergisi kesintisine tabi
sigorta çalışanımız bulunmaktadır. Düzenli olarak Muhtasar
Beyanname ve Aylık Prim ve Hizmet Belgesi vermekteyiz. Muhtasar
ve Prim Hizmet Beyannamemizi elektronik ortamda gönderme
zorunluluğumuz bulunmakta mı? Elektronik ortamda gönderme
zorunluluğumuz bulunuyor ise beyannamemizi elektronik ortamda
gönderebilmek için nasıl kullanıcı kodu, parola ve şifre alabiliriz?
=========================================================================
CEVAP:
1 Sıra No.lu Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Genel Tebliği ile vergi kesintilerine ilişkin
bilgilerle birlikte, sigortalının sigorta primleri ve kazançları toplamının Muhtasar ve Prim Hizmet
Beyannamesi ile elektronik ortamda beyan edilmesi zorunluluğu getirilmiştir.
Buna göre gelir vergisi kesintisine tabi çalışabulunan apartman yönetiminin de vergi kesintilerine
ilişkin bilgilerle sigortalının sigorta primleri ve kazançları toplamını Muhtasar ve Prim Hizmet
Beyannamesi ile elektronik ortamda beyan etme zorunluluğu bulunmaktadır.
Muhtasar mükellefiyeti bulunan ve aynı zamanda 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanununa göre sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini bildirmekle yükümlü
apartman yönetimlerinin Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamelerini elektronik ortamda
gönderebilmeleri için 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ekindeki “Elektronik
Beyanname Gönderme Talep Formu (Ek-1)”nu doldurarak yetkili vergi dairesine müracaat etmeleri
halinde vergi dairesince kendilerine kullanıcı kodu, parola ve şifre verilecektir.
Diğer taraftan, apartman yönetimleri istemeleri halinde Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesini 340
Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ekinde yer alan “Elektronik Beyanname Aracılık
__________________________________________________________________________________
MUPHB SSS-19.01.2020 3
Sözleşmesi” düzenlemek suretiyle aracılık yetkisi verilm gerçek veya tüzel kişiler vasıtasıyla da
elektronik ortamda gönderebileceklerdir.
=========================================================================
5. SORU: Mükellef olmayan gerçek kişi yazlık evinde kapıcı
çalıştırmaktadır. İşçi için sadece sigorta primi ödemektedir.
Mükellefin ikamet adresi ile yazlık evin bulunduğu adresler farklı
yerdedir. Mükellefin elektronik ortamda Muhtasar ve Prim Hizmet
Beyannamesi gönderme talep formunu vermesi gereken yetkili vergi
dairesi hangisidir? Mükellefin ikamet adresinin bağlı olduğu yer mi
yoksa yazlığın bulunduğu yer vergi dairesi mi?
=========================================================================
CEVAP : Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin verileceği yetkili vergi dairesi, vergi kanunlarına
göre yapmış oldukları ödemelerden vergi kesintisi yapmaya mecbur olmayan gerçek kişiler için
ikametgâhının bulunduğu yer vergi dairesidir. Yazlık evinde çalışan kapıcı için de daimi
ikametgahının bulunduğu yer vergi dairesine beyanname vermelidir.
=========================================================================
6. Soru: Özel nitelikte inşaat işi yapanlar çalıştırdığı sigortalıların sigorta
primleri ve kazançları toplamı, meslek adları ve kodları ile prim
ödeme gün sayılarını nasıl beyan edebilirler?
=========================================================================
CEVAP: Özel nitelikte inşaat işi yapanlar için 2 durum söz konusu:
a. Başka işleri dolayısıyla 0003 Gelir Stopaj Vergisi mükellefiyeti bulunanlar:
Öteden beri mükellefiyeti bulunanlar vermiş oldukları Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesine,
yaptırdıkları özel inşaata ilişkin işyeri bilgileri ile bu işyeri SGK numarasında çalışan sigortalıların
sigorta primleri ve kazançları toplamı, meslek adları ve kodları ile prim ödeme gün sayılarını da
ekleyerek beyanname vermek zorundadır. Beyannamelerini elektronik ortamda verme konusunda 340
Sıra No.lu Vergi Usul Kanununda yer alan düzenlemelere göre, kendileri e-Beyanname gönderme
şartlarını taşıyorlarsa kendileri şifre alarak, taşımıyorlarsa yine 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliği ekinde yer alan “Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi” veya
“Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesi” düzenlemek suretiyle aracılık yetkisi verilmiş gerçek
veya tüzel kişiler vasıtasıyla da elektronik ortamda gönderebileceklerdir.
b. Özel nitelikte inşaat işi yapanlardan vergi mükellefiyeti bulunmayanlar:
Özel nitelikte inşaat işi yapanlar, vergi kanunlarına göre vergi kesintisi yapma zorunluluğu olmayan ve
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca sigortalıların sigorta primleri
ve kazançları toplamı, meslek adları ve kodları ile prim ödeme gün sayılarını bildirme zorunluluğu
olan bir işveren durumunda ise, 0003 Gelir Stopaj mükellefiyeti tesis ettirmek zorundadır. 0003 Gelir
Vergisi Stopa mükellefiyeti bağlı olunan vergi dairesine bizzat başvurularak talep edilebileceği gibi,
https://ivd.gib.gov.tr adresinden de yapılabilir. Bunun için;
- İnteraktif vergi dairesine kullanıcı kodu / vergi kimlik no / T.C. kimlik no ve şifre bilgileri ile
giriş yapılır.
- Şifresi olmayan mükellefler “Kayıt Ol” adımı ile şifre edinebilirler.
__________________________________________________________________________________
MUPHB SSS-19.01.2020 4
- Sisteme girdiklerinde “İşlem Başlat / Mükellefiyet İşlemleri / Muhtasar ve Prim Hizmet
Beyannamesi Gelir Stopaj Mükellefiyeti Açılış Dilekçesi” ile başvuruda bulunabilirler.
Vergi mükellefiyeti bulunmayan ve özel nitelikte inşaat işi yapanlar Muhtasar ve Prim Hizmet
Beyannamesini elektronik ortamda gönderebilmek için Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Genel
Tebliği (Sıra No: 1) ekindeki “Elektronik Ortamda Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Gönderme
Talep Formu”nu (Ek-1) doldurarak yetkili vergi dairesine müracaat ederek, Muhtasar ve Prim Hizmet
Beyannamesi göndermek için kullanıcı kodu, parola ve şifre alabilirler.
Bu mükellefler BDP programında yer alan 1003A kodlu Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin
sadece SGK Bildirimleri bölümünü doldurabileceği gibi, Internet Vergi Dairesinde Beyanname
İşlemleri bölümünde yer alan “Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi (Vergi Kesintisi Yapmayanlar
İçin)” menüsündeki beyannameyi doldurarak da yükümlülüklerini yerine getirebilirler.
Bu mükelleflerin dikkat etmesi gereken önemli bir konu, oluşan tahakkuklarda damga vergisinin ilgili
ayın 26’sına kadar ancak SGK tahakkukunun ayın sonuna kadar ödenebiliyor olmasıdır. Her iki
tahakkuk da kredi kartı ile ödenebilecektir.
Diğer taraftan, apartman yönetimleri istemeleri halinde Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesini 340
Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ekinde yer alan “Elektronik Beyanname Aracılık ve
Sorumluluk Sözleşmesi” veya “Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesi” düzenlemek suretiyle
aracılık yetkisi verilmiş gerçek veya tüzel kişiler vasıtasıyla da elektronik ortamda
gönderebileceklerdir.
=========================================================================
7. SORU: 13/01/2020 ve VUK-122/2020-1 No.lu Vergi Usul Kanunu
Sirkülerinde elektronik ortamda mevcut e-beyanname şifresinden ayrı
olarak kullanıcı kodu, parola ve şifre alınması ve bu şifre ile 1003B
Beyanname kodlu Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin
gönderilmesi konusu yer alıyor. Çalışanlarımı bildirmek için ikinci
şifreyi almak zorunda mıyım? 1003B kodlu beyannameyi kullanmak
zorunda mıyım?
=========================================================================
CEVAP: 1003B Beyanname kodlu Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi ücrete ilişkin vergi
kesintileri ile sigortalının sigorta primleri ve kazançları toplamını Muhtasar ve Prim Hizmet
Beyannamesi ile ilgili bilgilerini ayrı bir beyanname ile göndermek isteyen mükellefler için
uygulamaya konulmuştur. Beyannamelerini kendileri gönderme yetkisi bulunan mükellefler
istemeleri halinde mevcut kullanıcılarından ayrı bir kullanıcı kodu, parola ve şifre alarak bu
beyannameyi kullanabilirler.
__________________________________________________________________________________
MUPHB SSS-19.01.2020 5
8. SORU: Kurumlar vergisi mükellefinin merkezi Trabzon’da, şubesi
(mükellefiyetli şube) Antalya’dadır. Antalya’daki şubede muhtasar
beyanname işlemleri için farklı bir meslek mensubu ile çalışılmaktadır.
Antalya’daki meslek mensubu muhtasar beyannameyi hazırlayıp
Trabzon merkeze göndermektedir. Trabzon’da beyanname
vermektedir. Diğer tüm muhasebe işlemleri Trabzondan
yürütülmektedir. Meslek mensubu olarak muhtasar ve prim hizmet
beyannamesine yönelik işlemleri sadece Antalya’dan yürütebilmek için
hangi işlemleri tesis etmemiz gerekir? (yetki tanımlanması yapılmazsa
SGK yönünden giriş çıkışların kontrolü Trabzon’dan yürütülmesi
gerekecektir. Konuyla ilgili ne yapılmalıdır?) Antalya’daki yetkili
muhasebeci için aracılık sözleşmesi girilip yetki tanımlaması
yapılabilir mi? Yani bir vergi kimlik numarası için iki ayrı aracılık
sözleşmesi imzalanıp yetki verilebilir mi?
=========================================================================
CEVAP: 1 Sıra No.lu Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Genel Tebliğinin “Muhtasar ve Prim
Hizmet Beyannamesinin verileceği vergi dairesi” başlıklı 6 ncı maddesinde;
“(1) 193 sayılı Kanunun 98/A maddesiyle verilen yetkiye istinaden Muhtasar ve Prim Hizmet
Beyannamesinin verileceği yetkili vergi dairesi;
a) Vergi kanunlarına göre vergi kesintisi yapma yükümlülüğü bulunanlar için yaptıkları
ödemeler veya tahakkuk ettirdikleri kazanç ve iratlar ile bunlardan kestikleri vergileri ödeme veya
tahakkukun yapıldığı,
b) Vergi kanunlarına göre yapmış oldukla ödemelerden vergi kesintisi yapmaya mecbur
olmayanlar ile vergi kesintisi yapmaya mecbur oldukları halde kesintiye tabi ödemesi bulunmayan ve
çalıştırdıkları sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini beyan etme zorunluluğu olanlardan;
kazancı basit usulde vergilendirilenler için gelir vergisi yönünden mükellefiyetinin, gerçek kişiler için
ikametgâhının ve gerçek kişiler dışında kalanlar için ise kanuni merkezi/işyerinin bulunduğu,
yer vergi dairesidir.
(2) Birden fazla vergi dairesinde gelir (stopaj) vergisi mükellefiyeti bulunanlar için
sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini içerecek şekilde verilecek olan Muhtasar ve Prim
Hizmet Beyannamesinin verileceği yetkili vergi dairesi, çalışanların ücret ödemeleri üzerinden yapılan
gelir vergisi kesintisinin beyan edileceği yer vergi dairesidir.
…..”
açıklaması yer almaktadır.
Yukarıdaki açıklama çerçevesinde, sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini içerecek
şekilde verilecek olan Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesini çalışanların ücret ödemeleri
üzerinden yapılan gelir vergisi kesintisini beyan ettiğiniz vergi dairesine vermeniz gerekmektedir.
__________________________________________________________________________________
MUPHB SSS-19.01.2020 6
Çalışanların ücret ödemeleri Trabzon merkezden yapılıyorsa sigortalıların prime esas kazanç ve
hizmet bilgileri ile vergi kesintilerini içeren Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesini de merkezinizin
bağlı olduğu yetkili vergi dairesine vermeniz gerekmektedir.
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesini Antalya’daki yetkili vergi dairesine verebilmeniz için ise
şubede çalışanların ücret ödemelerinin şubeden yapılıyor olması ve bu ücret ödemeleri üzerinden
yapılan gelir vergisi kesintisinin beyan edileceği yetkili vergi dairesinde gelir(stopaj) vergisi
mükellefiyetinin bulunması gerekmektedir.
Aynı mükellef için farklı vergi dairelerinde iki ayrı aracılık sözleşmesi imzalanıp yetki verilebileceği
için; Antalya’daki şubede çalışanların ücret ödemelerinin şubeden yapılıyor olması ve bu ücret
ödemeleri üzerinden yapılan gelir vergisi kesintisinin beyan edileceği yetkili vergi dairesinde
gelir(stopaj) vergisi mükellefiyetinin bulunması halinde ayrı bir “Elektronik Beyanname Aracılık
Sözleşmesi” düzenlenmesi ve 1 Sıra No.lu Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Genel Tebliği
kapsamında sisteme bilgi girişi yapılması suretiyle Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi
Antalya’daki yetkili vergi dairesine verilebilir.
=========================================================================
9. SORU: At sahibinin vergi mükellefiyeti yoktur ve yanında
çalıştırdıkları seyisler için ödenen ücretlerden gelir vergisi kesintisi
yapılmamaktadır. Buna göre Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi
için 'Vergi kesintisi yapma zorunluluğu olmamakla birlikte 5510 sayılı
Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca
çalıştırdıkları sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini
beyan etme zorunluluğu bulunan işverenler, elektronik ortamda
kendileri gönderebileceklerdir.' denilmektedir. Ancak, at sahiplerinin
sadece potansiyel vergi kimlik numaraları mevcuttur buna göre yetkili
vergi dairesi ikametgâhlarının bağlı olduğu vergi dairesi midir? (Bazı
at sahiplerinin bu faaliyetleri dışında şirket ortaklıkları ya da gelir
vergisi mükellefiyetleri söz konusudur.)
=========================================================================
CEVAP:
At sahipleri için yetkili vergi dairesi,
1. Potansiyel vergi mükellefi olmaları durumunda veya vergi mükellefiyeti bulunmaması durumunda
ikametgâhının bulunduğu,
2. Şirket ortaklığı olan at sahiplerinin;
a) Ticari, zirai veya mesleki kazancı nedeniyle gelir vergisi mükellefiyeti bulunması durumunda bu
mükellefiyetinin bulunduğu,
b) Ticari, zirai veya mesleki kazancı nedeniyle gelir vergisi mükellefiyeti bulunmaması durumunda ise
ikametgâhının bulunduğu,
3. Ticari, zirai veya mesleki kazancı nedeniyle gelir vergisi mükellefiyeti bulunması durumunda bağlı
olduğu
yer vergi dairesidir.
__________________________________________________________________________________
MUPHB SSS-19.01.2020 7
=========================================================================
10. SORU: Yalnızca Muhtasar Beyanname gönderen ve beyannamelerini
elektronik ortamda verme zorunluluğu olmayan kooperatifler GVK
98/A değişikliği ile getirilen Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesini
de elden verebilecekler mi? Elektronik ortamda gönderme
zorunluluğumuz bulunuyor ise beyannamemizi elektronik ortamda
gönderebilmek için nasıl kullanıcı kodu, parola ve şifre alabiliriz?
=========================================================================
CEVAP: Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Genel Tebliği (Sıra No: 1) ile 213 sayıVUK’un
mükerrer 257 nci maddesi ile 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 100
üncü maddesinin verdiği yetkilere dayanılarak, kesilen vergilerin matrahlarıyla birlikte, sigortalının
sigorta primleri ve kazançları toplamı, meslek adları ve kodları ile prim ödeme gün sayılarının
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi ile elektronik ortamda beyan edilmesi zorunluluğu
getirilmiştir.
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesini elektronik ortamda gönderilmesi zorunludur.
A- Kurumlar vergisi mükellefiyeti bulunan kooperatiflerin( K.V.K. 4. Madde k bendine göre; tüketim
ve taşımacılık Kooperatiflerinin kurumlar vergisi muafiyetleri bulunmamaktadır) Hazine ve Maliye
Bakanlığınca yapılan düzenlemeler kapsamında Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Genel Tebliği
(Sıra No: 1)nin yürürlüğe girdiği tarihten önce kendileri tarafından elektronik ortamda beyanname
göndermek üzere kullanıcı kodu, parola ve şifre almış olmaları halinde bu mükellefler mevcut
kullanıcı kodu, parola ve şifrelerini kullanarak Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesini elektronik
ortamda gönderebileceklerdir.
Hazine ve Maliye Bakanlığınca yapılan düzenlemeler kapsamında söz konusu Tebliğin yürürlüğe
girdiği tarihten önce Beyannamelerini elektronik ortamda gönderebilmelerine izin verilen bu
mükellefler diledikleri takdirde elektronik beyanname göndermeye aracılık yetkisi verilmiş gerçek ve
tüzel kişiler vasıtasıyla da beyannamelerini gönderebileceklerdir.
B- Kurumlar vergisi mükellefiyeti bulunmayan kooperatiflerin(K.V.K. 4. Madde k bendine göre;
Tüketim ve taşımacılık kooperatifleri hariç olmak üzere, ana sözleşmelerinde sermaye üzerinden
kazanç dağıtılmaması, yönetim kurulu başkan ve üyelerine kazanç üzerinden pay verilmemesi, yedek
akçelerin ortaklara dağıtılmaması ve sadece ortaklarla görülmesine (…) (1) ilişkin hükümler
bulunup, bu hükümlere fiilen uyan kooperatifler ile bu kayıt ve şartlara ek olarak kuruluşundan
inşaatın bitim tarihine kadar yönetim ve denetim kurullarında, söz konusu inşaat işlerini kısmen veya
tamamen üstlenen gerçek kişilerle tüzel kişi temsilcilerine veya Kanunun 13 üncü maddesine göre
bunlarla ilişkili olduğu kabul edilen kişilere veya yukarıda sayılanlarla işçi ve işveren ilişkisi içinde
bulunanlara yer vermeyen ve yapı ruhsatı ile arsa tapusu kooperatif tüzel kişiliği adına tescil edilmiş
olan yapı kooperatifleri kurumlar vergisinden muaftır) söz konusu uygulamadan yararlanabilmesi için
340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ekindeki “Elektronik Beyanname Gönderme Talep
Formu”nu doldurarak bağlı bulundukları vergi dairelerine müracaat etmeleri halinde vergi dairesince
kendilerine verilen kullanıcı kodu, parola ve şifre ile Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamelerini
elektronik ortamda gönderebileceklerdir.
Bu mükellefler diledikleri takdirde Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamelerini elektronik beyanname
göndermeye aracılık yetkisi verilmiş gerçek veya tüzel kişiler vasıtasıyla da elektronik ortamda
__________________________________________________________________________________
MUPHB SSS-19.01.2020 8
gönderebileceklerdir. Bu durumda mükelleflerin ilk beyanname gönderilmeden önce gerekli kayıt
işlemlerinin yapılması için yetkili vergi dairesine müracaat etmeleri gerekmektedir.
=========================================================================
11. SORU: Avukata yapılan ödemeler dolayısıyla yaptığımız serbest
meslek kesintisi ve çalıştırdığımız 5 işçi için yaptığımız gelir vergisi
kesintisi nedeniyle 3 aylık olarak Muhtasar Beyanname veriyoruz.
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Genel Tebliği (Sıra No: 1)’ ne
göre Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesini aylık olarak
vereceğiz?
=========================================================================
CEVAP: Hâlihazırda muhtasar beyannamelerini üçer aylık dönemler halinde vermekle birlikte
yanında işçi çalıştıran mükelleflerin, çalıştırdıkları hizmet erbabının sigorta primleri ve kazançları
toplamı ile prim ödeme gün sayılarının bildirilmesine ilişkin olarak verecekleri Muhtasar ve Prim
Hizmet Beyannamesini aylık dönemler halinde beyan etme zorunluluğu bulunmaktadır.
Ancak bu mükellefler (zirai ürün bedelleri üzerinden tevkifat yapanlar ile 10 kişiden fazla işçi
çalıştıranlar hariç olmak üzere) Ocak-Mart, Nisan-Haziran, Temmuz-Eylül ve Ekim-Aralık
dönemlerinde yaptıkları ödemeleri veya tahakkuk ettirdikleri kârlar ve iratlar ile bunlardan kestikleri
vergileri her ay yerine Mart, Haziran, Eylül ve Aralık aylarına ilişkin olarak sırasıyla Nisan, Temmuz,
Ekim ve izleyen yılın Ocak aylarında verilecek Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesine dâhil etmek
suretiyle beyan edebileceklerdir.
Diğer taraftan, muhtasar beyannamelerini üçer aylık dönemler halinde veren ve yanında işçi
çalıştırmayan mükellefler ise yaptıkları ödemeleri veya tahakkuk ettirdikleri kârlar ve iratlar ile
bunlardan kestikleri vergileri Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi ile önceden olduğu gibi üçer
aylık dönemler halinde Ocak, Nisan, Temmuz ve Ekim aylarının 26 ncı günü akşamına kadar vermeye
devam edeceklerdir.
=========================================================================
12. SORU: Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi aylık olduğu için 3
aylık muhtasar mükellefiyeti olanların vergi dairesi sicil kayıtlarında
ekranlarında mükellefiyetleri aylık yoksa 3 aylık kalacak?
Vergilendirme dönemi otomatik olarak aylığa dönüştürülecek mi
yoksa mükellefler dilekçe mi verecekler?
=========================================================================
CEVAP: Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinde en az bir işçi çalıştıran mükellefler aylık
mükellefiyete geçmek zorundadır. İşçi çalıştırmıyorlarsa üç aylık mükellefiyete devam edebilirler.
Ekim-Aralık/2019 vergilendirme dönemi itibariyle verilen beyannamelerde en az bir işçi çalıştırdığı
sistem tarafından tespit edilebilen mükelleflerin mükellefiyetleri sistem tarafından aylığa
dönüştürülecektir. Mükellefler beyannamenin verileceği ay içerisinde kellefiyetlerini kontrol
ederek, dönüştürülme yapılmamışsa vergi dairesine bizzat başvurarak veya ivd.gib.gov.tr adresinden
dilekçe vermek suretiyle dönem tipini “aylık” olarak değiştirebilirler.
__________________________________________________________________________________
MUPHB SSS-19.01.2020 9
=========================================================================
13. SORU: 1003B kodlu Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi her şube
için ayrı kullanıcı kodu, parola ve şifre alınarak gönderilebilir mi
yoksa sadece merkez için mi kullanıcı kodu, parola ve şifre alınabilir?
=========================================================================
CEVAP: 1003B kodlu Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi gönderebilmek için mükellefler 340
Sıra No.lu Vergi Usul Kanununda yer alan düzenlemelere göre, kendileri e-Beyanname gönderme
şartlarını taşıyanlar istemeleri halinde merkez veya mükellefiyetli şubeler için ayrı ayrı kullanıcı
kodu, parola ve şifre alabilirler.
=========================================================================
14. SORU: İnternet Vergi Dairesi / Beyanname İşlemleri/Muhtasar Prim
Hizmet Beyannamesi (Vergi Kesintisi Yapmayanlar İçin)”
sekmesinden kimler beyanname verebilir?
=========================================================================
CEVAP: Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi ( Vergi Kesintisi Yapmayanlar İçin) bölümünden
vergi kesintisi yapma zorunluluğu bulunmayan ancak sigortalının sigorta primleri ve kazançları
toplamı, meslek adları ve kodları ile prim ödeme gün sayıları beyan etmek zorunda olan apartman
yönetimleri, vergiye tabi olmayan özel nitelikte inşat işi yapanlar, GMSİ mükellefi yanında çalışanlar
vb. işverenler “0003 Gelir Stopaj Vergisi” mükellefiyeti tesis ettirmek suretiyle beyanname verebilir.
=========================================================================
15. SORU: VUK-122/2020-1 Sayılı Vergi Usul Kanunu Sirkülerine göre
Serbest Muhasebeci ve Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler de ayrı
bir kullanıcı kodu alabilirler mi?
=========================================================================
CEVAP: 1003B kodlu Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi için mükellefler 340 Sıra No.lu Vergi
Usul Kanununda beyannamelerini kendileri gönderebilecek mükellefler arasında sayılıyorlarsa, kendi
beyannamelerini göndermek üzere kullanıcı kodu, parola ve şifre alabilirler. Ancak bu kullanıcı kodu,
parola ve şifre ile başkasına ait beyanname gönderilemez. Sadece kullanıcının bağlı olduğu vergi
kimlik numarasına ait 1003B kodlu Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi gönderilebilir.
16. SORU: Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesini zamanında
gönderdim ancak vergiye ilişkin satırlarda düzeltme yapmak
istiyorum. Vergi kısmını baştan ilk vermem gereken şeklinde
doldurdum “SGK Bildirimleri” kısmını nasıl dolduracağım? B
mu yoksa ilk vermem gereken şekilde düzenlemem gerekiyor mu?
=========================================================================
CEVAP: Düzeltme işleminin sadece vergi kesintilerine ilişkin olması, prim ve hizmet bilgilerinde
düzeltme yapılmasını gerektiren bir durum olmaması halinde, SGK Bildirimleri kulakçığında “Bu
döneme ilişkin önceki beyannamemde / beyannamelerimde beyan ettiğim sigortalı çalışan bilgilerinin,
aşağıdaki tabloda yapmış olduğum değişiklik ve eklemeler dışında aynı olduğunu beyan ederim.”
__________________________________________________________________________________
MUPHB SSS-19.01.2020 10
kutucuğunun işaretlenmesi önceki beyannamelerinizde bildirm olduğunuz sigortalı bilgilerinin
geçerli olduğu anlamına gelmektedir. Bu bölümde değişiklik yapılmayacaksa tablo boş bırakılmalıdır.
=========================================================================
17. SORU: Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesini verdim, vergi
bilgileri doğru, SGK kısmında değişiklik yapmam gerekiyor. Bu
zeltme beyannamesi nasıl olmalı? Vergi kısmını tekrar doldurup,
SGK Bildirimleri kısmında sadece değiştirmek istediğim kısımları
yazacağım?
=========================================================================
CEVAP: Düzeltme işleminin sadece prim ve hizmet bilgilerine ilişkin olması, vergi kesintilerine
ilişkin düzeltme yapılmasını gerektiren bir durum olmaması halinde vergi kesintilerinin önceki
beyannamede beyan edildiği şekliyle düzeltme beyannamesinde de yer alması gerekmektedir. Prim ve
hizmete ilişkin düzeltmeler tabloda Asıl Ek ve İptal şeklinde belirtilmesi, değişmeyen bilgiler için
SGK Bildirimleri kulakçığında “Bu döneme ilişkin önceki beyannamemde / beyannamelerimde beyan
ettiğim sigortalı çalışan bilgilerinin, aşağıdaki tabloda yapmış olduğum değişiklik ve eklemeler dışında
aynı olduğunu beyan ederim.” kutucuğunun gerekmektedir. Düzeltme beyannamelerine ilişkin
ayrıntılı bilgiler kılavuzlarda yer almaktadır.
=========================================================================
18. SORU: Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinde ayrı ayrı damga
vergisi mi olacak yoksa tek bir damga mı olacak?
=========================================================================
CEVAP: Beyannamenin damga vergisi tektir.
=========================================================================
19. SORU: Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinde vergi kesintileri ve
sigorta primleri ve kazançları toplamı ile prim ödeme gün sayılarını
için ayrı ayrı tahakkuklar çıkacak? İkisinin de ödeme tarihleri
aynı mı olacak?
=========================================================================
CEVAP: Ayrı ayrı tahakkuk çıkacak ve ödeme zamanları ilgili mevzuatlarında belirtildiği şekilde
olacaktır.
=========================================================================
20. SORU: Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinde sigorta primleri ve
kazançları toplamı ile prim ödeme gün sayılarını göndermedim. Hem
213 sayılı Vergi Usul Kanunu açısından, hem de 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca ayrı ayrı cezalar
kesilecek mi?
=========================================================================
CEVAP: Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi vergi kanunlarına göre verilmesi gereken muhtasar
beyanname ile 31/05/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu
uyarınca verilmesi gereken aylık prim ve hizmet belgesinin birleştirilerek, kesilen vergilerin
matrahlarıyla birlikte sigortalının sigorta primleri ve kazançları toplamı ile prim ödeme gün sayılarının
bildirilmesine mahsus tek bir beyannamedir. Dolayısıyla Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi,
__________________________________________________________________________________
MUPHB SSS-19.01.2020 11
kanuni süresi içerisinde ve vergi bölümleri açısından doğru bir şekilde verilmişse 213 sayılı Vergi
Usul Kanunu açısından ceza kesilecek bir durum oluşmamaktadır. İçeriğinde sigorta primleri ve
kazançları toplamı ile prim ödeme gün sayılarının yer almaması nedeniyle 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununa göre belgenin verilmemesine ilişkin ceza
kesilmeyecektir. Fakat sigortalıların bildirilmemesi nedeniyle ilgili kanunlarına göre cezalar
kesilecektir.
=========================================================================
21. SORU: Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi verebilmek için e-
Beyanname kullanıcı kodu, parola ve şifresi dışında yeni bir kullanıcı
kodu, parola ve şifre alınmalı mıdır?
=========================================================================
CEVAP: Öteden beri kullanıcı kodu, parola ve şifresi olan mükellefler 1003A kodlu Muhtasar ve Prim
Hizmet Beyannamesini gönderebilirler. Yeni bir kullanıcı kodu, parola ve şifre alınmasına gerek
bulunmamaktadır. Ancak ücrete ilişkin bilgilerin beyan edilmesine yönelik 1003B kodlu Muhtasar
ve Prim Hizmet Beyannamesini göndermek isteyen ve şartları taşıyan mükellefler önceki
kullanıcı kodu, parola ve şifrelerinin yanında bu beyannameye özgü yeni bir kullanıcı kodu, parola ve
şifre almalıdırlar.
=========================================================================
22. SORU: Muhtasar ve Prim Hizmet Beyanını gönderebilmek için serbest
muhasebeci veya serbest muhasebeci mali müşavirin hâlihazırda var
olan “Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk” Sözleşmelerini
yenilemeleri gerekir mi?
=========================================================================
Cevap: Mükellefleri adına Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi vermek isteyen serbest muhasebeci
veya serbest muhasebeci mali müşavirler, bu beyannamede sigortalılara ilişkin bilgiler yer alacaksa,
prim ve hizmet bilgileri ile ilgili yeni sorumlulukları nedeniyle, 18.02.2017 tarihinden önce yapılmış
olan “Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi”ni yenilemek zorundadır. Yenilenen
sözleşmenin İnternet Vergi Dairesi aracılığıyla sisteme girilmesi gerekmektedir. Şayet mükellefleri
işçi çalıştırmıyorsa hâlihazırdaki “Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi” ile
beyanname göndermeye devam edebilirler.